Większość z nas spotkała się z sytuacją, w której wsiadłeś do rodzinnego wozu, włożyłeś kluczyk do stacyjki i przekręciłeś go, aby uruchomić silnik, a nic się nie dzieje lub słyszysz kliknięcie. Twój dzień szybko zmienił się z niezbyt złego w sytuację mruczenia, mamrotania, mruczenia, gdy zastanawiasz się nad kolejnym krokiem. Sugeruję głęboki oddech i nie panikować. W terminologii motoryzacyjnej właśnie napotkałeś sytuację „brak rozruchu - brak kręcenia” i postaram się przeprowadzić Cię przez kilka podstawowych kroków rozwiązywania problemów, aby spróbować ustalić problem. Pamiętaj, że jeśli silnik się kręci (obraca się normalnie, ale nie uruchamia się), to informacje te prawdopodobnie Ci nie pomogą, ponieważ napotkałeś inną sytuację motoryzacyjną – „brak rozruchu – silnik kręci się ok”.
Załóżmy, że pojazd to Chevrolet Impala z 1966 roku z silnikiem 327 CID i skrzynią biegów Powerglide i byliśmy gotowi na wyjazd na wystawę samochodową w sobotę rano. Może to wydawać się bardzo „starą szkołą” komuś z nowszym, skomputeryzowanym pojazdem, ale mam nadzieję, że ten artykuł o rozwiązywaniu problemów pomoże czytelnikowi rozwinąć podstawowe umiejętności, które można również zastosować w znacznie nowszych pojazdach.
Ustaliliśmy, że silnik się nie uruchamia i prawdopodobnie spóźnimy się na wystawę samochodową, ale poszukajmy wskazówek, które pomogą nam opracować plan, aby spróbować zdiagnozować ten problem. Czy jakieś kontrolki zapalają się na desce rozdzielczej, takie jak ciśnienie oleju i kontrolka GEN, gdy kluczyk jest przekręcony w pozycję włączoną (run)? Czy po przekręceniu kluczyka w stacyjce obraca się on płynnie w prawo, aż do pozycji włączonej (run) do pozycji start? Czy skrzynia biegów jest w pozycji Park? Ustaw hamulec postojowy i z nogą na pedale hamulca, jeśli przesuniemy dźwignię zmiany biegów z pozycji Park do Neutral, gdy kluczyk jest w pozycji start, czy silnik próbuje się uruchomić? Czy światło w kabinie zapala się po otwarciu drzwi? Jeśli włączysz reflektory, czy działają? To wszystko proste, podstawowe testy, które mogą nam powiedzieć, czy akumulator jest w miarę naładowany i czy coś prostego, jak otwarty przełącznik, gdy powinien być zamknięty, uniemożliwia prawidłowe działanie rozrusznika w celu uruchomienia silnika. Jeśli reflektory, światło w kabinie i światła na desce rozdzielczej się zapalają, oznacza to, że akumulator jest podłączony i przynajmniej na tyle naładowany, aby zapalić światła – jeśli światła gasną lub stają się bardzo słabe po przekręceniu kluczyka w pozycję start, akumulator może być częściowo rozładowany lub słabe połączenie może powodować problem lub jeśli słychać kliknięcie po przekręceniu kluczyka w pozycję start, istnieje możliwość, że rozrusznik lub elektromagnes jest uszkodzony. Jeśli słychać kliknięcie, niektórzy mogą automatycznie założyć, że rozrusznik lub elektromagnes jest uszkodzony, ale tak może nie być, a ponieważ żona uparła się na nowe meble, zdecydowanie zalecam przeprowadzenie dalszych testów przed wydaniem ciężko zarobionych pieniędzy na nowy rozrusznik.
Po wykonaniu wszystkich powyższych testów w naszej sytuacji stwierdzamy następujące wyniki – żadne światła nie działają, nic się nie dzieje po przekręceniu kluczyka w pozycję run lub start – i co teraz? To tak, jakby w pojeździe brakowało akumulatora, więc otwórzmy maskę i wykonajmy kilka kolejnych testów po sprawdzeniu, czy kluczyk jest w pozycji wyłączonej, skrzynia biegów jest w pozycji Park, a hamulec postojowy jest ustawiony – pamiętaj BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM! Silnik może zacząć się obracać, a nawet uruchomić, jeśli coś zostanie tymczasowo pominięte lub zwarte podczas testowania! Otworzyliśmy teraz maskę i zauważyliśmy, że akumulator jest nadal fizycznie na miejscu i podłączony do kabli akumulatora tak samo, jak ostatnim razem, gdy sprawdzaliśmy poziom oleju i płynu chłodzącego. Będziemy potrzebować kilku narzędzi, aby wykonać kilka bardziej podstawowych testów, aby spróbować ustalić, dlaczego pojazd wydaje się martwy elektrycznie. Woltomierz DC, 12-woltowa żarówka testowa (zamiast testu LED) i schemat okablowania specyficzny dla pojazdu, nad którym pracujemy, są niezbędne do skutecznego rozwiązywania problemów elektrycznych. Niektórzy mogą argumentować, że nie potrzebują, nie mają lub nie mogą znaleźć schematu okablowania i chociaż schemat okablowania może nie być wymagany w przypadku pojazdu w tym wieku, jeśli bardzo dobrze znasz produkty Chevrolet z lat 60. i 70., posiadanie prawidłowego schematu okablowania zaoszczędzi Ci czasu i pieniędzy, moim zdaniem. Miałem szczęście natknąć się na schemat okablowania, który ktoś zamieścił w Internecie – nie zawsze tak jest i czasami konieczne jest wydanie pieniędzy na uzyskanie informacji, takich jak schematy okablowania – jest to zwykle niewielka inwestycja w porównaniu z zakupem i instalacją nowych części elektrycznych tylko po to, aby stwierdzić, że nowa część nie rozwiązała problemu – tylko moje zdanie.
Strona ze schematem okablowania, którą opublikuję, to jedna z trzech stron, które służą do pokazania kompletnego schematu okablowania pojazdu i pokazuje okablowanie pod maską. Do naszych celów ta strona jest wystarczająca, a aby ułatwić czytelnikowi śledzenie, dodałem czerwoną linię dla części obwodu, która jest normalnie podłączona do dodatniego zacisku akumulatora.
Na schemacie okablowania zidentyfikowałem punkty testowe A, B, C, D, E, F, G i H, które mogą okazać się przydatne, gdy będziemy realizować nasz plan ustalenia problemu, dlaczego wszystko jest „martwe”. Ponieważ wolę ścieżkę łatwego (najmniejszego oporu) testowania, a akumulator jest na otwartej przestrzeni, moimi pierwszymi punktami testowymi będą A i B – dodatnie i ujemne zaciski akumulatora (zgodnie z identyfikacją na zdjęciu). Jeśli dobrze pamiętam, w 1966 roku Chevrolet nadal używał akumulatora z górnym zaciskiem (w przeciwieństwie do akumulatora z zaciskiem bocznym), ale mogę się mylić. Pierwszy test zostanie wykonany z woltomierzem ustawionym na pomiar napięcia DC (na skali 20 V, jeśli miernik nie ma automatycznego zakresu). Umieść czerwony przewód pomiarowy na środkowej (przewodowej) części dodatniego zacisku akumulatora (A) i czarny przewód pomiarowy na środkowej (przewodowej) części ujemnego zacisku akumulatora (B) i obserwuj wskazania miernika – powinno to być około 12,6 V lub więcej, jeśli akumulator jest w pełni naładowany. W tym przypadku uzyskujemy odczyt 12,5 V – może to być dopuszczalne, a akumulator może zbliżać się do końca cyklu życia, więc na razie damy mu szansę. Następnie włączymy przełącznik reflektorów w pojeździe, a następnie wykonamy ten sam identyczny test i sprawdzimy, czy odczyt napięcia akumulatora nadal wynosi 12,5 V. Kiedy włączymy przełącznik reflektorów, powinno to obciążyć akumulator prądem około 10 amperów, jeśli obwód działa, więc to określi, czy akumulator jest uszkodzony, czy obwód reflektorów jest otwarty i prąd nie płynie, aby zapalić światła. Ponieważ reflektory działały ostatnim razem, gdy ich używaliśmy i wszystko jest martwe, możemy założyć, że to kolejny logiczny krok bez podłączania dodatkowego sprzętu testowego. Po włączeniu przełącznika reflektorów światła nadal się nie świecą, a woltomierz nadal wskazuje 12,5 V – to wskazuje, że akumulator jest prawdopodobnie w porządku i że obwód reflektorów jest w pewnym momencie otwarty. Gdy przełącznik reflektorów jest nadal w pozycji włączonej, wykonamy test miernikiem między rzeczywistym dodatnim zaciskiem akumulatora (A) a zaciskiem na dodatnim kablu akumulatora, umieszczając czerwony przewód na jednym, a ujemny na drugim – miernik powinien wyświetlać 0,0 V. Wykonamy ten sam test na ujemnym zacisku akumulatora (B) i zacisku na ujemnym kablu akumulatora z przewodami woltomierza – ponownie miernik powinien wyświetlać 0,0 V. Jako ostatni test w punktach (A) i (B) umieścimy czerwony przewód miernika na dodatnim zacisku kabla i czarny przewód miernika na ujemnym zacisku kabla i zaobserwujemy wskazania miernika – powinien on teraz wskazywać 12,5 V. Sprawdzamy, wykonując te trzy ostatnie testy, aby upewnić się, że tam, gdzie zaciski kabli łączą się z zaciskami akumulatora, istnieją dobre połączenia fizyczne bez rezystancji między rzeczywistymi zaciskami akumulatora a ich odpowiednimi zaciskami kabli. Jeśli w testach między zaciskiem akumulatora a zaciskami kabli otrzymalibyśmy wartość inną niż 0,0 V (powiedzmy 11,0 V), oznaczałoby to, że istnieje różnica w poziomach napięcia między miejscami, do których podłączone były dodatnie i ujemne przewody miernika. W tych dwóch miejscach nie powinno być różnicy w poziomach napięcia, ponieważ każdy kabel jest fizycznie połączony z odpowiednim zaciskiem. Ostatni test sprawdza, czy różnica poziomów napięcia (12,5 V), którą obwód widzi tam, gdzie zaczyna się i kończy na zaciskach kabli, jest taka sama jak ta, która występuje na rzeczywistych zaciskach akumulatora. Gdyby zarówno dodatnie, jak i ujemne zaciski akumulatora i ich odpowiednie zaciski kabli miały korozję i żaden z nich nie byłby podłączony elektrycznie do zacisków akumulatora, nadal można by uzyskać odczyt 0,0 V podczas pierwszych dwóch testów, ale nie uzyskałbyś odczytu 12,5 V, gdy przewody są przymocowane do zacisków kabli podczas ostatniego testu.
W tym przypadku otrzymaliśmy oczekiwane wyniki wyświetlane na mierniku, więc możemy przejść dalej. Do następnego testu użyjemy 12-woltowej żarówki testowej, a nie woltomierza, ponieważ działa ona jako lepsze obciążenie obwodu, ponieważ wymaga przepływu prądu, aby żarówka żarowa się zapaliła. Niektórzy mogą po prostu użyć lampy testowej do testu zacisków akumulatora i zacisków i zwykle zadziała to w tym przypadku, ale czasami spadek napięcia wynoszący zaledwie 1,0 V może uniemożliwić obracanie się rozrusznika i uruchomienie silnika. Uważam, że lampa testowa zapalona napięciem 12,5 V ma prawie taką samą jasność jak lampa testowa zapalona napięciem 11,5 V i trudno jest zauważyć różnicę w słoneczny dzień. Uważam, że zwykle łatwiej jest przetestować złe połączenie z masą niż złe połączenie dodatnie – ponieważ w tym obwodzie są tylko dwa punkty uziemienia, które należy przetestować, zróbmy je najpierw. Podłączę zacisk na przewodzie testowym do dodatniego zacisku kabla akumulatora (A), a następnie dotknę końcówką sondy do ujemnego zacisku kabla, aby upewnić się, że lampa testowa zapala żarówkę jasno i tak jest – to sprawdza, czy nasza lampa testowa działa i że w każdym punkcie, którego dotknę sondą, który jest uziemiony, powinno to spowodować jasne zapalenie się lampy testowej. Następnie dotknę sondą łba śruby lub śruby, gdzie zacisk przewodu 12-gauge łączy się z nadwoziem pojazdu – w tym przypadku wystarczy podążać za przewodem, a prawdopodobnie zakończy się on na śrubie wkręconej w wspornik chłodnicy. Dotknę również sondą obudowy alternatora lub ramy, ponieważ powinna to być dobry punkt uziemienia, jeśli ujemny kabel akumulatora zapewnia dobre połączenie elektryczne z blokiem silnika. Mogę również dotknąć sondą łba śruby w innym punkcie na wsporniku chłodnicy lub wewnętrznym błotniku i sprawdzić, czy światło świeci jasno. W tym przypadku uzyskaliśmy ładne, jasne światło we wszystkich punktach testowych, więc możemy przejść dalej i przetestować dodatnią część obwodu. Aby to zrobić, przesunę zacisk na lampie testowej z dodatniego zacisku kabla akumulatora na ujemny zacisk kabla akumulatora i dotknę sondą do dodatniego kabla, aby sprawdzić, czy lampa testowa działa poprawnie. Następnie dotknę sondą lampy testowej miejsca, w którym czerwony przewód łączy się z dodatnim zaciskiem alternatora w miejscu (F) – zwykle znajduje się tam czarna gumowa osłona, którą trzeba będzie zdjąć, aby upewnić się, że sonda styka się z połączeniem. Po zrobieniu tego zauważamy, że lampa testowa się nie zapala. Wskazuje to na problem, ponieważ jeśli przeanalizujemy schemat okablowania, zacisk na alternatorze jest połączony elektrycznie z dodatnim zaciskiem akumulatora, co wskazuje na problem między tymi dwoma punktami - gdzieś między (A) i (F) obwód jest otwarty lub ma wystarczającą rezystancję, że bardzo mały (jeśli w ogóle) prąd płynie tak, jak powinien. Następnie możemy dotknąć sondą lampy testowej punktu (G) na przekaźniku klaksonu i sprawdzić, czy lampa testowa się zapali. Robimy to, ale światło się nie zapala, więc teraz dotkniemy sondą do szpilki na bloku połączeniowym w punkcie (E) i sprawdzimy, czy teraz się zapali. Tak się dzieje, więc wiemy, że prąd może płynąć do szpilki, a problem jest teraz między punktem (F) i punktem (E). Jeśli przeanalizujemy schemat okablowania, możemy zobaczyć, że czerwony przewód 10-gauge, który łączy się ze szpilką bloku połączeniowego i zasila punkt (G), ma zacisk oczkowy, a także przewód 10-gauge wychodzący z dodatniego zacisku kabla akumulatora. Ponieważ wiemy, że dotknięcie sondą szpilki powoduje zapalenie się światła, wiemy, że zacisk na przewodzie z zacisku kabla akumulatora jest prawdopodobnie dobry, ale co z zaciskiem na przewodzie idącym do alternatora (F) i przekaźnika klaksonu (G) obszary? Jeśli dotkniemy sondą lampy testowej zacisku na przewodzie idącym do alternatora (F) i przekaźnika klaksonu (G), powinna ona również zapalić lampę testową, ale kiedy to robimy, lampa testowa się nie zapala. Właśnie znaleźliśmy problem (prawdopodobnie jedyny) i gdzie zacisk łączy się ze szpilką bloku połączeniowego, a drugi zacisk jest prawdopodobnie skorodowany lub zardzewiały do tego stopnia, że dobre połączenie elektryczne już nie występuje. Szanse są takie, że jeśli zdejmiemy zaciski ze szpilki i wyczyścimy powierzchnie zacisków (lub wymienimy zaciski na nowe), reflektory się zaświecą i silnik prawdopodobnie się uruchomi.
Niektórzy mogą zapytać, dlaczego nie zacząłem od bloku połączeniowego, a nie od szpilki alternatora, a moja odpowiedź jest taka, że szpilka alternatora była nieco łatwiejszym miejscem do zlokalizowania i uzyskania dostępu do testu – to tylko moje zdanie. Gdybym zaczął od bloku połączeniowego, mógłbym po prostu dotknąć szpilki, co spowodowałoby zapalenie się światła i być może nie sprawdziłbym zacisku na przewodzie idącym do alternatora i przekaźnika klaksonu, dopóki nie stwierdziłbym, że lampa testowa nie zapala się na połączeniu szpilki alternatora. To była moja decyzja, a inni mogą to zrobić w inny sposób i to jest w porządku – użyj dowolnego podejścia, które Ci odpowiada. Ważne jest, aby pamiętać, aby najpierw poszukać wskazówek, a następnie opracować logiczny i stosunkowo prosty plan zdiagnozowania problemu i poprzez testowanie ustalić, gdzie znajduje się problem w obwodzie. Mógł wystąpić inny problem, taki jak skorodowany lub przerwany przewód, przepalony bezpiecznik topikowy, złe połączenie na zacisku, w którym blok bezpieczników i wiązka przewodów łączą się przy ścianie grodziowej, uszkodzony przełącznik itp. Jeśli tak było, być może musielibyśmy przyjrzeć się drugiej stronie okablowania, która obejmuje obszar deski rozdzielczej pojazdu, ale ostatecznie znaleźlibyśmy go, stosując ten sam rodzaj procedur testowych. Miłą rzeczą w wykonywaniu testów elektrycznych za pomocą tych metod jest to, że zwykle szybko znajdujesz i naprawiasz problem i nie wydajesz dużo pieniędzy niepotrzebnie na części elektryczne, które są często drogie i mogą nie rozwiązać problemu.
Mam nadzieję, że podobała Ci się ta podróż w podstawowe rozwiązywanie problemów elektrycznych i diagnozowanie oraz jak odnosi się to do sytuacji braku rozruchu / braku kręcenia.
Załóżmy, że pojazd to Chevrolet Impala z 1966 roku z silnikiem 327 CID i skrzynią biegów Powerglide i byliśmy gotowi na wyjazd na wystawę samochodową w sobotę rano. Może to wydawać się bardzo „starą szkołą” komuś z nowszym, skomputeryzowanym pojazdem, ale mam nadzieję, że ten artykuł o rozwiązywaniu problemów pomoże czytelnikowi rozwinąć podstawowe umiejętności, które można również zastosować w znacznie nowszych pojazdach.
Ustaliliśmy, że silnik się nie uruchamia i prawdopodobnie spóźnimy się na wystawę samochodową, ale poszukajmy wskazówek, które pomogą nam opracować plan, aby spróbować zdiagnozować ten problem. Czy jakieś kontrolki zapalają się na desce rozdzielczej, takie jak ciśnienie oleju i kontrolka GEN, gdy kluczyk jest przekręcony w pozycję włączoną (run)? Czy po przekręceniu kluczyka w stacyjce obraca się on płynnie w prawo, aż do pozycji włączonej (run) do pozycji start? Czy skrzynia biegów jest w pozycji Park? Ustaw hamulec postojowy i z nogą na pedale hamulca, jeśli przesuniemy dźwignię zmiany biegów z pozycji Park do Neutral, gdy kluczyk jest w pozycji start, czy silnik próbuje się uruchomić? Czy światło w kabinie zapala się po otwarciu drzwi? Jeśli włączysz reflektory, czy działają? To wszystko proste, podstawowe testy, które mogą nam powiedzieć, czy akumulator jest w miarę naładowany i czy coś prostego, jak otwarty przełącznik, gdy powinien być zamknięty, uniemożliwia prawidłowe działanie rozrusznika w celu uruchomienia silnika. Jeśli reflektory, światło w kabinie i światła na desce rozdzielczej się zapalają, oznacza to, że akumulator jest podłączony i przynajmniej na tyle naładowany, aby zapalić światła – jeśli światła gasną lub stają się bardzo słabe po przekręceniu kluczyka w pozycję start, akumulator może być częściowo rozładowany lub słabe połączenie może powodować problem lub jeśli słychać kliknięcie po przekręceniu kluczyka w pozycję start, istnieje możliwość, że rozrusznik lub elektromagnes jest uszkodzony. Jeśli słychać kliknięcie, niektórzy mogą automatycznie założyć, że rozrusznik lub elektromagnes jest uszkodzony, ale tak może nie być, a ponieważ żona uparła się na nowe meble, zdecydowanie zalecam przeprowadzenie dalszych testów przed wydaniem ciężko zarobionych pieniędzy na nowy rozrusznik.
Po wykonaniu wszystkich powyższych testów w naszej sytuacji stwierdzamy następujące wyniki – żadne światła nie działają, nic się nie dzieje po przekręceniu kluczyka w pozycję run lub start – i co teraz? To tak, jakby w pojeździe brakowało akumulatora, więc otwórzmy maskę i wykonajmy kilka kolejnych testów po sprawdzeniu, czy kluczyk jest w pozycji wyłączonej, skrzynia biegów jest w pozycji Park, a hamulec postojowy jest ustawiony – pamiętaj BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM! Silnik może zacząć się obracać, a nawet uruchomić, jeśli coś zostanie tymczasowo pominięte lub zwarte podczas testowania! Otworzyliśmy teraz maskę i zauważyliśmy, że akumulator jest nadal fizycznie na miejscu i podłączony do kabli akumulatora tak samo, jak ostatnim razem, gdy sprawdzaliśmy poziom oleju i płynu chłodzącego. Będziemy potrzebować kilku narzędzi, aby wykonać kilka bardziej podstawowych testów, aby spróbować ustalić, dlaczego pojazd wydaje się martwy elektrycznie. Woltomierz DC, 12-woltowa żarówka testowa (zamiast testu LED) i schemat okablowania specyficzny dla pojazdu, nad którym pracujemy, są niezbędne do skutecznego rozwiązywania problemów elektrycznych. Niektórzy mogą argumentować, że nie potrzebują, nie mają lub nie mogą znaleźć schematu okablowania i chociaż schemat okablowania może nie być wymagany w przypadku pojazdu w tym wieku, jeśli bardzo dobrze znasz produkty Chevrolet z lat 60. i 70., posiadanie prawidłowego schematu okablowania zaoszczędzi Ci czasu i pieniędzy, moim zdaniem. Miałem szczęście natknąć się na schemat okablowania, który ktoś zamieścił w Internecie – nie zawsze tak jest i czasami konieczne jest wydanie pieniędzy na uzyskanie informacji, takich jak schematy okablowania – jest to zwykle niewielka inwestycja w porównaniu z zakupem i instalacją nowych części elektrycznych tylko po to, aby stwierdzić, że nowa część nie rozwiązała problemu – tylko moje zdanie.
Strona ze schematem okablowania, którą opublikuję, to jedna z trzech stron, które służą do pokazania kompletnego schematu okablowania pojazdu i pokazuje okablowanie pod maską. Do naszych celów ta strona jest wystarczająca, a aby ułatwić czytelnikowi śledzenie, dodałem czerwoną linię dla części obwodu, która jest normalnie podłączona do dodatniego zacisku akumulatora.
Na schemacie okablowania zidentyfikowałem punkty testowe A, B, C, D, E, F, G i H, które mogą okazać się przydatne, gdy będziemy realizować nasz plan ustalenia problemu, dlaczego wszystko jest „martwe”. Ponieważ wolę ścieżkę łatwego (najmniejszego oporu) testowania, a akumulator jest na otwartej przestrzeni, moimi pierwszymi punktami testowymi będą A i B – dodatnie i ujemne zaciski akumulatora (zgodnie z identyfikacją na zdjęciu). Jeśli dobrze pamiętam, w 1966 roku Chevrolet nadal używał akumulatora z górnym zaciskiem (w przeciwieństwie do akumulatora z zaciskiem bocznym), ale mogę się mylić. Pierwszy test zostanie wykonany z woltomierzem ustawionym na pomiar napięcia DC (na skali 20 V, jeśli miernik nie ma automatycznego zakresu). Umieść czerwony przewód pomiarowy na środkowej (przewodowej) części dodatniego zacisku akumulatora (A) i czarny przewód pomiarowy na środkowej (przewodowej) części ujemnego zacisku akumulatora (B) i obserwuj wskazania miernika – powinno to być około 12,6 V lub więcej, jeśli akumulator jest w pełni naładowany. W tym przypadku uzyskujemy odczyt 12,5 V – może to być dopuszczalne, a akumulator może zbliżać się do końca cyklu życia, więc na razie damy mu szansę. Następnie włączymy przełącznik reflektorów w pojeździe, a następnie wykonamy ten sam identyczny test i sprawdzimy, czy odczyt napięcia akumulatora nadal wynosi 12,5 V. Kiedy włączymy przełącznik reflektorów, powinno to obciążyć akumulator prądem około 10 amperów, jeśli obwód działa, więc to określi, czy akumulator jest uszkodzony, czy obwód reflektorów jest otwarty i prąd nie płynie, aby zapalić światła. Ponieważ reflektory działały ostatnim razem, gdy ich używaliśmy i wszystko jest martwe, możemy założyć, że to kolejny logiczny krok bez podłączania dodatkowego sprzętu testowego. Po włączeniu przełącznika reflektorów światła nadal się nie świecą, a woltomierz nadal wskazuje 12,5 V – to wskazuje, że akumulator jest prawdopodobnie w porządku i że obwód reflektorów jest w pewnym momencie otwarty. Gdy przełącznik reflektorów jest nadal w pozycji włączonej, wykonamy test miernikiem między rzeczywistym dodatnim zaciskiem akumulatora (A) a zaciskiem na dodatnim kablu akumulatora, umieszczając czerwony przewód na jednym, a ujemny na drugim – miernik powinien wyświetlać 0,0 V. Wykonamy ten sam test na ujemnym zacisku akumulatora (B) i zacisku na ujemnym kablu akumulatora z przewodami woltomierza – ponownie miernik powinien wyświetlać 0,0 V. Jako ostatni test w punktach (A) i (B) umieścimy czerwony przewód miernika na dodatnim zacisku kabla i czarny przewód miernika na ujemnym zacisku kabla i zaobserwujemy wskazania miernika – powinien on teraz wskazywać 12,5 V. Sprawdzamy, wykonując te trzy ostatnie testy, aby upewnić się, że tam, gdzie zaciski kabli łączą się z zaciskami akumulatora, istnieją dobre połączenia fizyczne bez rezystancji między rzeczywistymi zaciskami akumulatora a ich odpowiednimi zaciskami kabli. Jeśli w testach między zaciskiem akumulatora a zaciskami kabli otrzymalibyśmy wartość inną niż 0,0 V (powiedzmy 11,0 V), oznaczałoby to, że istnieje różnica w poziomach napięcia między miejscami, do których podłączone były dodatnie i ujemne przewody miernika. W tych dwóch miejscach nie powinno być różnicy w poziomach napięcia, ponieważ każdy kabel jest fizycznie połączony z odpowiednim zaciskiem. Ostatni test sprawdza, czy różnica poziomów napięcia (12,5 V), którą obwód widzi tam, gdzie zaczyna się i kończy na zaciskach kabli, jest taka sama jak ta, która występuje na rzeczywistych zaciskach akumulatora. Gdyby zarówno dodatnie, jak i ujemne zaciski akumulatora i ich odpowiednie zaciski kabli miały korozję i żaden z nich nie byłby podłączony elektrycznie do zacisków akumulatora, nadal można by uzyskać odczyt 0,0 V podczas pierwszych dwóch testów, ale nie uzyskałbyś odczytu 12,5 V, gdy przewody są przymocowane do zacisków kabli podczas ostatniego testu.
W tym przypadku otrzymaliśmy oczekiwane wyniki wyświetlane na mierniku, więc możemy przejść dalej. Do następnego testu użyjemy 12-woltowej żarówki testowej, a nie woltomierza, ponieważ działa ona jako lepsze obciążenie obwodu, ponieważ wymaga przepływu prądu, aby żarówka żarowa się zapaliła. Niektórzy mogą po prostu użyć lampy testowej do testu zacisków akumulatora i zacisków i zwykle zadziała to w tym przypadku, ale czasami spadek napięcia wynoszący zaledwie 1,0 V może uniemożliwić obracanie się rozrusznika i uruchomienie silnika. Uważam, że lampa testowa zapalona napięciem 12,5 V ma prawie taką samą jasność jak lampa testowa zapalona napięciem 11,5 V i trudno jest zauważyć różnicę w słoneczny dzień. Uważam, że zwykle łatwiej jest przetestować złe połączenie z masą niż złe połączenie dodatnie – ponieważ w tym obwodzie są tylko dwa punkty uziemienia, które należy przetestować, zróbmy je najpierw. Podłączę zacisk na przewodzie testowym do dodatniego zacisku kabla akumulatora (A), a następnie dotknę końcówką sondy do ujemnego zacisku kabla, aby upewnić się, że lampa testowa zapala żarówkę jasno i tak jest – to sprawdza, czy nasza lampa testowa działa i że w każdym punkcie, którego dotknę sondą, który jest uziemiony, powinno to spowodować jasne zapalenie się lampy testowej. Następnie dotknę sondą łba śruby lub śruby, gdzie zacisk przewodu 12-gauge łączy się z nadwoziem pojazdu – w tym przypadku wystarczy podążać za przewodem, a prawdopodobnie zakończy się on na śrubie wkręconej w wspornik chłodnicy. Dotknę również sondą obudowy alternatora lub ramy, ponieważ powinna to być dobry punkt uziemienia, jeśli ujemny kabel akumulatora zapewnia dobre połączenie elektryczne z blokiem silnika. Mogę również dotknąć sondą łba śruby w innym punkcie na wsporniku chłodnicy lub wewnętrznym błotniku i sprawdzić, czy światło świeci jasno. W tym przypadku uzyskaliśmy ładne, jasne światło we wszystkich punktach testowych, więc możemy przejść dalej i przetestować dodatnią część obwodu. Aby to zrobić, przesunę zacisk na lampie testowej z dodatniego zacisku kabla akumulatora na ujemny zacisk kabla akumulatora i dotknę sondą do dodatniego kabla, aby sprawdzić, czy lampa testowa działa poprawnie. Następnie dotknę sondą lampy testowej miejsca, w którym czerwony przewód łączy się z dodatnim zaciskiem alternatora w miejscu (F) – zwykle znajduje się tam czarna gumowa osłona, którą trzeba będzie zdjąć, aby upewnić się, że sonda styka się z połączeniem. Po zrobieniu tego zauważamy, że lampa testowa się nie zapala. Wskazuje to na problem, ponieważ jeśli przeanalizujemy schemat okablowania, zacisk na alternatorze jest połączony elektrycznie z dodatnim zaciskiem akumulatora, co wskazuje na problem między tymi dwoma punktami - gdzieś między (A) i (F) obwód jest otwarty lub ma wystarczającą rezystancję, że bardzo mały (jeśli w ogóle) prąd płynie tak, jak powinien. Następnie możemy dotknąć sondą lampy testowej punktu (G) na przekaźniku klaksonu i sprawdzić, czy lampa testowa się zapali. Robimy to, ale światło się nie zapala, więc teraz dotkniemy sondą do szpilki na bloku połączeniowym w punkcie (E) i sprawdzimy, czy teraz się zapali. Tak się dzieje, więc wiemy, że prąd może płynąć do szpilki, a problem jest teraz między punktem (F) i punktem (E). Jeśli przeanalizujemy schemat okablowania, możemy zobaczyć, że czerwony przewód 10-gauge, który łączy się ze szpilką bloku połączeniowego i zasila punkt (G), ma zacisk oczkowy, a także przewód 10-gauge wychodzący z dodatniego zacisku kabla akumulatora. Ponieważ wiemy, że dotknięcie sondą szpilki powoduje zapalenie się światła, wiemy, że zacisk na przewodzie z zacisku kabla akumulatora jest prawdopodobnie dobry, ale co z zaciskiem na przewodzie idącym do alternatora (F) i przekaźnika klaksonu (G) obszary? Jeśli dotkniemy sondą lampy testowej zacisku na przewodzie idącym do alternatora (F) i przekaźnika klaksonu (G), powinna ona również zapalić lampę testową, ale kiedy to robimy, lampa testowa się nie zapala. Właśnie znaleźliśmy problem (prawdopodobnie jedyny) i gdzie zacisk łączy się ze szpilką bloku połączeniowego, a drugi zacisk jest prawdopodobnie skorodowany lub zardzewiały do tego stopnia, że dobre połączenie elektryczne już nie występuje. Szanse są takie, że jeśli zdejmiemy zaciski ze szpilki i wyczyścimy powierzchnie zacisków (lub wymienimy zaciski na nowe), reflektory się zaświecą i silnik prawdopodobnie się uruchomi.
Niektórzy mogą zapytać, dlaczego nie zacząłem od bloku połączeniowego, a nie od szpilki alternatora, a moja odpowiedź jest taka, że szpilka alternatora była nieco łatwiejszym miejscem do zlokalizowania i uzyskania dostępu do testu – to tylko moje zdanie. Gdybym zaczął od bloku połączeniowego, mógłbym po prostu dotknąć szpilki, co spowodowałoby zapalenie się światła i być może nie sprawdziłbym zacisku na przewodzie idącym do alternatora i przekaźnika klaksonu, dopóki nie stwierdziłbym, że lampa testowa nie zapala się na połączeniu szpilki alternatora. To była moja decyzja, a inni mogą to zrobić w inny sposób i to jest w porządku – użyj dowolnego podejścia, które Ci odpowiada. Ważne jest, aby pamiętać, aby najpierw poszukać wskazówek, a następnie opracować logiczny i stosunkowo prosty plan zdiagnozowania problemu i poprzez testowanie ustalić, gdzie znajduje się problem w obwodzie. Mógł wystąpić inny problem, taki jak skorodowany lub przerwany przewód, przepalony bezpiecznik topikowy, złe połączenie na zacisku, w którym blok bezpieczników i wiązka przewodów łączą się przy ścianie grodziowej, uszkodzony przełącznik itp. Jeśli tak było, być może musielibyśmy przyjrzeć się drugiej stronie okablowania, która obejmuje obszar deski rozdzielczej pojazdu, ale ostatecznie znaleźlibyśmy go, stosując ten sam rodzaj procedur testowych. Miłą rzeczą w wykonywaniu testów elektrycznych za pomocą tych metod jest to, że zwykle szybko znajdujesz i naprawiasz problem i nie wydajesz dużo pieniędzy niepotrzebnie na części elektryczne, które są często drogie i mogą nie rozwiązać problemu.
Mam nadzieję, że podobała Ci się ta podróż w podstawowe rozwiązywanie problemów elektrycznych i diagnozowanie oraz jak odnosi się to do sytuacji braku rozruchu / braku kręcenia.